Evenimentul Zilei

Poveștile de pe canapeaua galbenă. Ce spune generația Z despre depresie

Un proiect lansat de către Ateneul Național din Iași își propune să sprijine prin art-terapie tinerii predispuși la depresie. Demersul va include 10 școli, iar un element important este „canapeaua galbenă”, pe care tinerii vor fi invitați să-și spună părerile despre viața lor.

Cunoscuți ca fiind generația Z, tinerii născuți între anii anii 1997 și 2012 sunt prima generație adevărată de digital natives”. Potrivit unui studiu realizat de IBM, 73% din reprezentanții generației Z își petrec timpul online pentru a se conecta cu ceilalți 59% pentru entertainment, 58% pentru jocuri online, 28% pentru a afla noi informații și circa 17% pentru shopping. Mulți dintre ei aflați deja la vârsta adultă, reprezentanții generației Z sunt ambițioși și axați pe carieră, acordă o atenție mai mare mediului înconjurător, sunt focusați pe tehnologie, pe gaming, pe antreprenoriat. Însă, toate aceste lucru vin la pachet cu o factură destul de mare – nu sunt înțeleși pe deplin, sunt predispuși către depresie, destul de introvertiți. Cauza, evident, este lipsa socializării, a contactului uman direct. Mulți dintre ei sunt lipsiți de motivatie și obosiți, iar psihologii îi numesc și „generația sensibilă”, la nevoile căreia ar trebui să se adapteze întreaga societate.

ZETgeneration – Zâmbet, Empatie, Terapie

Plecând de la această idee, Ateneul Național din Iași și DAC Performance au pus la un punct proiect finanțat prin granturile SEE, dedicat tinerilor. Intitulat ZETgeneration – Zâmbet, Empatie, Terapie, proiectul își propune facilitarea accesului la cultură și dezvoltarea capacității de autocunoaștere și de stabilire a unei relații sănătoase cu sine și cu ceilalți a copiilor cu vârsta cuprinsă între 10 și 15 ani, după cum a precizat actrița Cezara Fantu, coordonatorul artistic al acestui demers foarte important. Proiectul a fost inițiat de actorii noștri și a evidențiat încă un rol pe care orice instituție de cultură ar trebui să și-l asume – cel de educație, pe lângă cel de prezentare de spectacole. Cultura și educația sunt unanim legate, ceea ce facem și noi prin proiectele noastre, a punctat, la conferința de presă de ieri, managerul Ateneului, tenorul Andrei Apreotesei. Proiectul se adresează și părinților, cadrelor didactice membrilor comunităților locale și publicului larg, dar și participanților la arta manifest produsă prin acest program, după cum a precizat și Gheorghiță Rusu-Persic, un alt membru al echipei ce va implementa aceste idei atât de importante pentru tineri. Concret, ZETgeneration își propune un set de acțiuni integrate , care se vor implementa atât la Iași, cât și la Oslo. „Prin proiect se vor realiza 4 noi producții de artă contemporană – un mediu metraj, un spectacol Psychic-Formance două instalații de artă – una realizată în România și alta în Norvegia și va fi dezvoltat un serviciu nou – ateliere de terapia prin arta spectacolului și a artelor vizuale. Toate aceste producții vor avea ca temă tulburările de depresie în rândul generației Z, au mai precizat inițiatorii.

Poveștile de pe canapeaua galbenă

Un element inedit al proiectului este canapeaua galbenă, care va fi amplasată în diferite locuri din oraș. „Tinerii vor fi invitați să vorbească despre depresie, despre cum o văd, o percep, cum se simt, a mai spus Cezara Fantu. În proiect au fost invitați și sociologul Virgil Leițoiu, dar și psihologul Ovidiu Gavrilovici. „Toate generațiile trebuie salvate. Am construit mijloace de comunicare și am distrus comunicarea. Dacă vrem să-i ajutăm, este important să le transmitem tinerilor cunoștințe, valori și atitudini, a punctat Virgil Leițoiu. „Este foarte important să aflăm ce cred tinerii despre depresie, cum o simt, o trăiesc, ce cred ei despre viața bună, cum rezistă acestor timpuri, ce strategii folosesc, cum fac față dificultăților, ce înseamnă succesul pentru ei. Poveștile pe care le vom aduna vor fi foarte valoroase pentru a creiona un nou profil, a precizat Ovidiu Gavrilovici. În proiect, a cărui valoare nerambursabilă este de circa 200.000 de euro, vor fi incluși 3.900 de participanți atât din România, cât și din Norvegia.

Maura ANGHEL

Views: 0